Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig naprakészen tudjunk tájékoztatni.
Feliratkozás
Leiratkozás

 

Címkék

10éves (1) 2007 (1) 2010 (23) 2011 (27) 2012 (13) 2013 (23) 2014 (5) 2015 (6) 2016 (10) 2017 (4) 2018 (4) 2019 (1) adaptív (1) adat- és médiainformatika (1) adatárusítás (1) adatbányászat (11) adatbányászati algoritmusok (1) adatbányászati alkalmazások (2) adatbányászati meetup (1) adatbányászati oktatás (1) adatbányászati technológiák (4) adatelemzés (2) adatelemzési platformok (1) adattárház (5) adattárház fórum (6) adattárolás (1) adattisztítás (1) adatvédelem (2) advise (2) aegon (1) aglitás (1) agy (2) ai (1) AI (3) ajánló (11) ajánlórendszerek (1) aktivitás felismerés (1) algoritmus (1) alkalmazás (3) állásajánlat (1) amazon ec2 (1) ambiens (1) ami (1) amuse (1) analitika (1) analytics (1) andego (3) apache (1) api (2) Arató Bence (3) artificial intelligence (2) bank (1) barabási (2) Barabási (2) beharangazó (1) beharangozó (18) bejelentés (2) belami (1) best practice (9) beszámoló (15) BI (5) Bi (1) bi (13) bi-trek (1) biconsulting (7) bigdata (29) Big Data (3) big data (12) biopen (1) biztosító (1) BI Akadémia (1) bi consulting (1) bi start (1) blockchain (1) blog (6) bme (2) BME (15) bootcamp (1) brainstorming (1) bsp (1) budapest (1) business analytics (1) business analytics szakirány (1) cancer detection (1) churn (2) ci (1) címkefelhő (2) CIO (1) clementine (1) Clementine Consulting (1) cloud computing (2) cognos (1) credit scoring (1) crisp-dm (1) crm (2) Cruncconf (1) crunch (2) csalásdetektálás (1) DataExpert (1) dataexplorer (1) datapest (1) datascience (5) datasource (1) data engineering (1) data mining (1) data science (8) deep learning (1) diplomamunka (1) dmla1o (1) dmlab (15) döntési fák (1) döntéstámogatás (1) drill (1) e-commerce (1) egészségügy (1) előadás (24) előrejelzés (1) élő közvetítés (1) Enbrite.ly (1) energetika (1) esemény (2) esettanulmány (3) ethics (1) etikus (1) etl (2) eu (1) évforduló (3) fejlesztés (2) felmérés (5) felsőoktatás (1) felület (1) felvásárlás (3) film (1) fizetés (1) forecasting (1) forgalomelőrejelzés (2) foursquare (1) fraud detection (1) free (1) freebase (1) gartner (2) gazdasagi informatikus (2) gdpr (1) gépi tanulás (5) gépi tanuló algoritmus (1) google (8) google analytics (1) graphlab (1) gravity (3) greenplum (1) gyakorlat (1) hackhaton (1) hadoop (10) hallgatók (2) hálózatelemzés (3) hálózatkutatás (2) hálózatok (3) hazai (2) hiba (4) hírlevél (2) hive (1) honlap (1) HR (1) HVG (1) i5 (1) ibm (6) ibm modeler (1) ibm spss (3) icdm (1) idc (2) idősor (1) idősorok (1) ieee (1) iir (1) image processing (1) impact (1) infobright (1) információbróker (1) innováció (5) innovatívBI (1) innovativ bi (4) inspiráció (1) intelligencia (2) interjú (1) Internet Hungary (1) iqsymposium (19) iqsys (16) iroda (4) jelentkezés (2) jmp (2) job (1) kaggle (2) kampánymenedzsment (1) kapcsolati hálók (1) karrier (1) kdd (3) kdnuggets (2) képfeldolgozás (1) képzés (6) kérdés (2) kérdőív (1) kerekasztal (1) keresés (1) kereső (1) keresztvalidáció (4) kína (1) klaszterezés (2) knime (1) kockázati tőke (1) kollaboratív munka (1) kompetencia (1) konferencia (73) könyv (6) környezet (1) közlekedés (1) közösség (2) közösségi hálózatok (4) közvetítés (6) kritika (1) küldetés (1) kürt akadémia (1) kutatás (2) lemorzsolódás (1) licensz (1) live (1) logisztika (2) machine learning (3) magyar telekom (2) mahout (1) mapreduce (1) marketplace (1) média (2) meetup (11) mellékspecializáció (1) mém (3) memóriacentrikus (1) menedzsment (3) metaadat (1) metodika (2) microsoft (1) mobil (5) mobil bi (4) modeler (2) modell (3) morgan stanley (1) motion chart (1) munkaerő (2) mysql (1) mytraffic (4) nemzetközi (5) nemzetközi összehasonlítás (1) netflix prize (1) networking (1) next big thing (1) nips (1) nosql (1) nyílt forráskód (4) nyitott (1) nyomkövetés (1) offline áruházak (1) okostelefon (1) oktatás (24) olvasók (1) online áruházak (1) online kutatás (1) open source (19) open source bi (3) operatorfa (1) osbi (12) összehasonlítás (1) ötletek (2) pandas (2) paradoxon (1) pascal (1) pentaho (1) personal data mining (1) phd (2) philips (1) piac (3) pikk (1) pilot (1) PISA-felmérés (1) pmml (1) politika (2) powerpivot (1) prága (1) praktiker (1) prediktív analitika (2) prediktív analitka (1) prediktiv modellezés (5) prediktív modellezés (1) prezi (15) privacy (1) privacy preserving data mining (1) product management (1) projekt (1) projektmenedzsment (6) publikáció (1) python (10) pytorch (1) radoop (12) random forest (1) rapid-i (2) rapidanalytics (7) rapidminer (41) RapidMiner (2) rcomm (7) refine (1) reinforce (1) Rexer Analytics (1) rsctc (1) R nyelv (7) saas (1) sap (1) SAS (20) sas enterprise miner (2) sas enterpris guide (1) sas entprise miner (1) sas fórum (1) sas forum (3) siker (3) simptech (1) sixtep (2) smarthabits (1) spike sorting (1) sportanalitika (1) SPSS (3) spss (13) spss clementine (3) spss hungary (5) spss modeler (6) ssd (1) starschema (2) startup (9) statisztika (1) survey (1) svm (1) szabad szoftver (1) szakmai (1) szavazó eljárások (2) szélenergia (1) szélerőmű (1) szervezetfejlesztés (2) szociális hálók (1) szoftver (5) szöveg (1) szövegbányászat (2) sztaki (2) tableau (1) talend (2) támogatás (1) tanfolyam (1) tanulmány (1) tanulság (1) távolság (1) technológia (1) tedx (1) telekommunikáció (2) tensorflow (1) teradata (2) teszt (1) text mining (1) tmit (6) toborzás (1) tőzsdei előrejelzés (1) tracking (1) trendek (9) tudományos (1) tunedit (1) twitter (17) ügyfél (1) usa (1) üzleti intelligencia (3) üzleti modell (3) üzleti reggeli (4) választható tárgy (1) validáció (4) válogatás (1) válság (1) változás (1) vélemény (1) véleméy (1) verseny (20) vezetői képzés (1) videó (3) vizualizáció (5) web (4) web2 (2) webanalitika (3) webshop (1) weka (2) wikipedia (2) workshop (2) yahoo (2) Címkefelhő

TWitter a csapat tagjaitól

2012.04.02. 22:19 Gáspár Csaba

Jöjjenek is meg nem is

Címkék: konferencia 2012 iqsymposium SAS SPSS

Bloggerként (ezt még így sosem írtam le) nemcsak a szakmai oldalakat követek, hanem például közéleti, politikai blogokat is. Minden oldalról, vérmérsékletből van kedvelt blogom, ezért is merem állítani, hogy stílusában, szemléletében kiemelkedő a TörökGáborElemez blog. Kicsit az ő stílusában szeretnék ebben a bejegyzésben lehetséges magyarázatokat találni egy új jelenségről: aki végigbogarássza az IQSymposium - Üzleti Intelligencia 2012 illetve a XI. SPSS Adatbányászati és Adatelemzési Konferencia regisztrációs ismertetőjét láthatja, hogy mind a két cég egyszerre lépte meg azt, hogy konferenciáik tanácsadók, szállítók számára magasabb áron érhető el, mint az átlag felhasználónak (a IQSymposium hagyományosan ingyenes volt, az SPSS konferencián egyetlen árazási stratégia volt eddig). A „törökgábori” kérdés az, hogy mit akarnak ezzel üzenni a cégek. Mivel nem nyilatkoztak erről közvetlenül, jöjjenek a lehetséges magyarázatok.

1. szkenárió - Mindkét cég alapvetően egyfajta ajándékot ad a résztvevők számára, célja a céggel, termékekkel kapcsolatos pozitív kép kialakítása. A mai költségérzékeny világban érthető irány, hogy a szállítók, tanácsadók számára ezeket a kedvezményeket nem adják meg, hiszen valahol ők várhatóan nem fognak a konferencia kapcsán megrendeléseket hozni a konferenciát szervező cégnek. Az ár üzenete kb. úgy fordítható: "Gyere, örülünk, ha meghallgatsz minket, de fizesd meg az árát a konferenciának azon a szintjén, amiben a mi pre-sales támogatásunk nem szól bele. Ez a fair ár, én is kifizetném a te konferenciádra a tényleges költségeket, összeget."

Hogy a számokat is lássuk (amiket nehéz a kedvezmények miatt megfogalmazni), nézzük meg, ha most regisztrálok, mennyibe kerülne ez tipikusan (a pontos leírások itt és itt olvashatók): IQSymposium szállítóknak 60eFt+ÁFA, amúgy majdnem mindenki másnak ingyenes - SPSS konferencia mostani regisztráció esetén tanácsadóknak 60eFt+ÁFA, amúgy az alapár 35eFt+ÁFA.

2. szkenárió - Interpretálható a megoldás úgy is, hogy az árral azt jelezzük finoman, hogy ne gyertek, nem örülünk nektek, de a regisztrációs folyamatba ezt a távoltartó rendelkezést máshogy nem tudjuk belefoglalni. Az üzenet így szól ebben az interpretációban: "Látod sokkal többet kell fizetned, remélem érted, hogy ez a mi terepünk, és rád itt csak akkor van szükség, ha az előadások tartalma miatt hajlandó vagy ennyit fizetni. De akkor is, kérlek, érezd inkább azt, hogy megtűrt vendég vagy, fizettél bármit is, itt háttérben kell maradnod."

Nyílván a két megoldás közül nem könnyű dönteni az érintettek nyilatkozata nélkül. Mégis én azt gondolom, hogy inkább az 1. szkenárió üzenetét hallom ki: meg kell fogni a forintokat, kedvezményt kell adjunk a potenciális ügyfeleknek, de jöjjenek más szállítók is, ismerjék meg mit tudunk, tudják, hogy miben érdemes velünk együttműködni, hallják, hogy milyen jók vagyunk, örülünk nekik.

Véleményemet talán az is alátámasztja, hogy az összegek nem elrettentően nagyok. Persze lehet, hogy igazából a 2. szkenárió mentén gondolkodtak, de óvatosan fejezték ki magukat. Korábban a SAS Fórumon láttam inkább elrettentéssel operáló megoldást: csak 2010-es adatokat találtam, ami szerint a standard díj 30eFt+ÁFA, míg nem szponzor tanácsadók számára a belépő már 150eFt+ÁFA volt (forrás). 

Én nem dönteném el, melyik szemlélet a helyes irány, inkább kíváncsi lennék szerintetek mi a jó stratégia és a megfelelő kommunikáció?

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr684359962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2012.04.10. 14:03:05

Nekem teljesen másirányúak a gondolataim.
- Egyfelöl bevillan a commercial vs open source alternatíva, idegondolva az adatbányász meetup-ot (amin eddig nem tudtam jelen lenni, de ettől még tudom, hogy létezik). A két típus nem üti, hanem kiegészíti egymást, mindkét vonulat mentén lehet gyémántra lelni (ahogy a szotvereknél is: mindkettőnek lehet tere).
- Másfelöl én a díjemelést annak is betudnám, hogy csak egyrészt "önképzés", másrészt bizony potenicális megrendelők is koncentráltan együtt vannak ilyenkor. A velük való találkozás lehetőségét jogosnak tűnik megfizettetni konkurrens cégekkel.
- Harmadfelöl felmerül bennem a kérdés, hogy van-e annyi érdemi infó, ilyen konferenciasűrűség és –koncentráltság mellett. Ezek a konferenciák az önképzés avagy a kapcsolatok konferenciái-e inkább?

kormendigy 2012.04.11. 13:36:24

Szevasztok! :)

Gondolom nem baj, ha kutyafuttában válaszolok, bár bevallom mulatságos olvasni a rejtett szándékainkról, az ember még várná a tippeket.

Szóval mi a rendezvényünket nem elsősorban PR rendezvényként csináljuk, hanem a gyakorlati szakemberek komoly fórumaként tekintünk rá. Ezért minimalizáljuk a termékbemutató agymosásokat, és ezért kérünk érte pénzt alapvetően mindenkitől. Üzletileg a célunk vele a nullszaldó, amit el is szoktunk érni.

Én úgy tudom, hogy az Iqsys már korábban is többet kért, a SAS-ra meg tényleg csak úgy lehet bejutni, ha a folyó túloldalára születik az ember (kivéve a jól úszókat;), de ez nem az én problémám.

Én is régóta gondolkodtam már a kettős díjszabáson, eddig csak azért maradt el, mert volt más dolgom is. Az egyszerű ok az 1. verzió vége: egy picit többet fizessen már a konkurrens (pl. ne 5 embere üljön már ott, csak 2 ;)

Szóval ennyi, ha ez fázisátalakulás, akkor másodrendű...

az ismeretlenek kedvéért:

Körmendi György
Clementine Consulting

tnsnames.ora 2012.04.11. 16:03:00

WoW! :o)

Gyuri!
Szerintem a kérdés - rászemről legalábbis - úgy merül fel, hogy optimális-e az "árazás", hogy adatbányász szakzsargonnal éljek (ugyanúgy mint a Clementine árképzésénél is, annó)? Mindenki eljön-e akit szeretnétek látni, azokat szórjátok-e ki, akiket ki akartok szórni?

A másik gondolatom az IqSys-hez kapcsolódik. Az ő szimpóziumuk "be lett vezetve" rendesen az elmúlt években. A puding próbája (érték-felmérés) következik most: lehet-e újdonságként jegybevételt is kaszirozni (költségkímélés jegyében), avagy ők is inkább megtartanak és egyidejűleg szórnak.

matroid 2012.04.12. 21:53:59

eloszor is grat csabanak - jo a cikk!

masreszt, erdemben is hozzaszolnek a temahoz.
en ugy erzem az iqsys es clementine/spss "aremelese" veletlen egybeeses. az okok teljesen masok. az spess/clementine tenyleg egy szakmai forum, csak annyi promocio, ami szakmailag is belefer. egy ilyen tipusu rendezveny dija igen nagy szorest mutat, de a 60.000 Ft realisnak tunik. az IIR horror osszegeihez kepest szinte ingyen van (plane ha ar-erteket nezunk), mig a Bence altal szervezett BI esemenyeknel egy kicsit dragabb. viszont ott rengeteg szponzor van, akik gyakorlatilag alljak a cehet. ne felejtsuk el, hogy itt nincs szponzor!

az iqsys-nel mast sejtek. szerintem ott a szemelyi valtozasok egyben uj uzleti filozofiat is magaval hoz. a sipi fele mindenkivel joban vagyok vonal helyett szerintem bejon a kepbe egy ibm-oracle szeru multimagatartas. kivancsi vagyok, hogy a hagyomanyosan kokemeny promocios iqsys esemeny milyen iranyba megy el. ha tovabbra is minden eloadas arrol szol, hogy az iqsys mennyire fasza dolgokat csinal - akkor a kert ar kicsit a "pofatlansag" kategoriaja. ha erosodik a szakmai vonal, akkor ott is rendben van minden. en attol tartok (latva az eloadokat), hogy a korabbi evek vonalat latjuk az eloadasokban.

Gáspár Csaba 2012.04.12. 23:23:39

Szerintem az árak körüli gondolkodás fontos, és direkt jó, hogy nem kérdezünk rá ilyenkor a szervezőknél (de külön örülök, hogy Körmendi Gyuri elmondta a saját álláspontját). Mert valójában a játék kicsit arról is szól, hogy az árváltozásokat hogyan éli meg az egyszeri látogató, aki a weboldalról olvassa ki a fejleményeket.

Ebből a szempontból szerintem igenis fontos, hogy a konferenciát meghirdető oldalon nincs semmiféle magyarázat, elvi állásfoglalás az árak kialakításáról, csupán a tények vannak ott (erről még később). És ilyenkor az egyszeri konferencialátogató igenis spekulál. Vagy azért, mert most jönne először, és látja a különbségeket résztvevő és résztvevő között. A korai regisztrációval járó kedvezményt szerintem mindenki érti, ezt az árazást nem biztos. A kimondatlan szervezői szándékoknál biztos nagyobb hatása lesz a jelentkezői spekulatív gondolatoknak.

A spekulációs jelleget az IQSymposium esetén tovább erősíti az árazás furcsa kommunikációja. Náluk a regisztrációhoz be kell lépnünk a honlapra egy account-tal, ami jobbik esetben már megvan tavalyról. A regisztráció csak így lehetséges. A regisztrációs lépésnél viszont nincs semmi odaírva arról, hogy különbözhet az ár, és egyáltalán milyen minőségben vagyok nyilvántartva az IQSys rendszerében (most megnéztem, nem is tudom megnézni a rólam kialakított adatokat). Maga az árakat ismertető aloldal fent van az oldalon, de nem én vagyok az egyetlen, aki nem talált rá. Például a regisztrációs aloldalon – ahol ez kiemelten fontos lenne - el sem érhető, jelenleg úgy látom, hogy csak a nyitóoldalról van link rá. Ha valaki a visszaigazoló mailből tudja meg, hogy mégiscsak fizetni kell a részvételért, az pedig - mondjuk így - nem szerencsés. Ugyanakkor ezeket a furcsaságokat sokkal inkább annak tudom be, hogy ilyen változásokat egyszerűen nem könnyű kommunikálni, nem is nagyon volt szükség korábban ilyenre.

Adatelemzéssel foglalkozó cégekről van szó, össze fogják hasonlítani a tavalyi regisztrációs számadatokat az ideivel, és levonják a következtetéseket, majd néhány év alatt kialakul megint egy megszokott árazási világ. A két szkenárió közötti döntést pedig majd az hozza meg majd, hogy egy-egy ilyen konferencián hány más helyről jövő tanácsadóval fogunk összefutni, mikor már lerögzültek az árak. Ha nagyon kevés tanácsadóval találkozunk majd, akkor a 2. szkenárió logikája működik, azt működtetik a konferenciák szervezői. Ha pedig alig lesz változás, akkor ténylegesen az 1. szkenárióben leírt érvek működnek. Amíg ezek az idők el nem jönnek, addig pedig csak spekulálni fogunk a spekulációról.