Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

2012.02.27. 23:08 Gáspár Csaba

Oscartól Obamáig

Címkék: politika film szociális hálók

A tegnapi Oscar kapcsán én egy kicsit szomorú lettem, hogy a Brad Pitt féle Moneyball nem kapott elismerést, de nyilván nem ismerem a teljes mezőnyt. Persze a szokásos módon ezer irányból halljuk a pro és kontra véleményeket arról, hogy kinek kellett volna nyerni és kinek nem. Ezért is lehet érdekes a következő infografika, ami arról szól mennyire voltak a jelölt filmek népszerűek a közösségi médiában illetve hány jelölést/ajánlást kaptak a filmakadémia tagjaitól.

 

(Infografika: http://visual.ly/can-twitter-facebook-predict-oscar-winners)

Bár a kérdésfelvetés jól hangzik, de nyilván egy ilyen versengés nem a közösség ítéletét kívánja összegezni, hanem a filmes szakma belső logikája alakítja ki az eredményeket. Nem is beszélve arról, hogy a filmek nézőszáma nagyon különbözhet az egyes estekben - talán kicsit kurrensebb eredményt kaptunk volna, ha az értékek az eladott mozijegyek számával is le lettek volna osztva. 

Van azonban olyan szavazással összefüggő terület, ahol a közösségi médián folyó aktivitásoknak nagy jelentősége van. A legjobb példa talán a politika, és hol máshol lehet erről a legtöbbet hallani, mint az USA-ban. Mindenesetre elgondolkodtató a két héttel ezelőtti KDnuggets hírlevél végén levő idézet:

 

"After Eisenhower, you couldn't win an election without radio. After JFK, you couldn't win an election without television. After Obama, you couldn't win an election without social networking. I predict that in 2012, you won't be able to win an election without big data."

O'Reilly Radar big data columnist Alistair Croll.

Egy politikai választásnál jóval nagyobb a tét, mint egy Oscar választásnál, ezért is érdekes, hogy mekkora erők tudnak ilyenkor megmozdulni. Külön érdekes kérdés, hogy hazánkban hol tartunk ezen a skálán, érvényes-e ránk ez az evolúciós irány.

A politikai analitika területe nem egy tipikus elemzési világ, ráadásul etikai kérdéseket is felvet. Például a mi csapatunk elég egyértelműen kiáll amellett, hogy csak felvállalható célok érdekében dolgozzunk adatbányászként - például nem tudjuk elképzelni, hogy egy dohánycégnek készítsünk elemzéseket.

De mennyire lehet etikus egy politikai adatbányászat? Szabad-e egy ilyen cél mögé felállnia egy elemzőnek, egy elemző csapatnak? Milyen elemzések lehetnek érdekesek ezen a területen? Milyen adathalmazokból lehetne dolgozni (ez már nemcsak etikai kérdés, itt kemény jogszabályi követelmények is megjelennek). Elgondolkodtató... - Ha van véleményed, írd meg nekünk a kommentekben, vagy e-mailben (blog@adatbanyaszat.hu). Egy blogposztot mi is szeretnénk szentelni a témának.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr254218481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.