Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig naprakészen tudjunk tájékoztatni.
Feliratkozás
Leiratkozás

Címkék

10éves (1) 2007 (1) 2010 (23) 2011 (27) 2012 (13) 2013 (23) 2014 (5) 2015 (6) 2016 (10) 2017 (4) 2018 (4) adaptív (1) adat- és médiainformatika (1) adatárusítás (1) adatbányászat (10) adatbányászati algoritmusok (1) adatbányászati alkalmazások (2) adatbányászati meetup (1) adatbányászati oktatás (1) adatbányászati technológiák (4) adatelemzés (1) adatelemzési platformok (1) adattárház (5) adattárház fórum (6) adattárolás (1) adattisztítás (1) adatvédelem (2) advise (2) aegon (1) aglitás (1) agy (2) ajánló (11) ajánlórendszerek (1) aktivitás felismerés (1) algoritmus (1) alkalmazás (3) állásajánlat (1) amazon ec2 (1) ambiens (1) ami (1) amuse (1) analitika (1) analytics (1) andego (3) apache (1) api (2) Arató Bence (3) artificial intelligence (1) bank (1) Barabási (2) barabási (2) beharangazó (1) beharangozó (18) bejelentés (2) belami (1) best practice (9) beszámoló (15) BI (3) bi (13) Bi (1) bi-trek (1) biconsulting (7) bigdata (25) Big Data (3) big data (7) biopen (1) biztosító (1) BI Akadémia (1) bi consulting (1) bi start (1) blog (6) BME (14) bme (2) bootcamp (1) brainstorming (1) bsp (1) budapest (1) business analytics (1) business analytics szakirány (1) churn (2) ci (1) címkefelhő (2) CIO (1) clementine (1) Clementine Consulting (1) cloud computing (2) cognos (1) credit scoring (1) crisp-dm (1) crm (2) Cruncconf (1) crunch (2) csalásdetektálás (1) DataExpert (1) dataexplorer (1) datapest (1) datascience (2) datasource (1) data engineering (1) data mining (1) data science (7) diplomamunka (1) dmla1o (1) dmlab (12) döntési fák (1) drill (1) e-commerce (1) előadás (22) előrejelzés (1) élő közvetítés (1) Enbrite.ly (1) energetika (1) esemény (2) esettanulmány (3) ethics (1) etikus (1) etl (2) évforduló (3) fejlesztés (2) felmérés (5) felsőoktatás (1) felület (1) felvásárlás (3) film (1) fizetés (1) forecasting (1) forgalomelőrejelzés (2) foursquare (1) fraud detection (1) freebase (1) gartner (2) gazdasagi informatikus (2) gépi tanulás (4) gépi tanuló algoritmus (1) google (8) google analytics (1) graphlab (1) gravity (3) greenplum (1) gyakorlat (1) hadoop (10) hallgatók (2) hálózatelemzés (3) hálózatkutatás (2) hálózatok (3) hazai (2) hiba (4) hírlevél (2) hive (1) honlap (1) HR (1) HVG (1) i5 (1) ibm (6) ibm modeler (1) ibm spss (3) icdm (1) idc (2) idősor (1) idősorok (1) ieee (1) iir (1) impact (1) infobright (1) információbróker (1) innováció (5) innovatívBI (1) innovativ bi (4) inspiráció (1) intelligencia (2) Internet Hungary (1) iqsymposium (19) iqsys (16) iroda (4) jelentkezés (2) jmp (2) job (1) kaggle (2) kampánymenedzsment (1) kapcsolati hálók (1) karrier (1) kdd (3) kdnuggets (2) képzés (4) kérdés (2) kérdőív (1) kerekasztal (1) keresés (1) kereső (1) keresztvalidáció (4) klaszterezés (2) knime (1) kockázati tőke (1) kollaboratív munka (1) kompetencia (1) konferencia (72) könyv (6) környezet (1) közlekedés (1) közösség (2) közösségi hálózatok (4) közvetítés (6) kritika (1) küldetés (1) kürt akadémia (1) kutatás (2) lemorzsolódás (1) licensz (1) live (1) logisztika (1) machine learning (1) magyar telekom (2) mahout (1) mapreduce (1) marketplace (1) média (2) meetup (11) mellékspecializáció (1) mém (3) memóriacentrikus (1) menedzsment (3) metaadat (1) metodika (2) microsoft (1) mobil (5) mobil bi (4) modeler (2) modell (3) morgan stanley (1) motion chart (1) munkaerő (2) mysql (1) mytraffic (4) nemzetközi (5) nemzetközi összehasonlítás (1) netflix prize (1) networking (1) next big thing (1) nips (1) nosql (1) nyílt forráskód (4) nyomkövetés (1) offline áruházak (1) okostelefon (1) oktatás (23) olvasók (1) online áruházak (1) online kutatás (1) open source (19) open source bi (3) operatorfa (1) osbi (12) összehasonlítás (1) ötletek (2) pandas (2) paradoxon (1) pascal (1) pentaho (1) personal data mining (1) phd (2) philips (1) piac (3) pikk (1) pilot (1) PISA-felmérés (1) pmml (1) politika (2) powerpivot (1) prága (1) praktiker (1) prediktív analitika (2) prediktív analitka (1) prediktiv modellezés (5) prediktív modellezés (1) prezi (15) privacy (1) privacy preserving data mining (1) product management (1) projekt (1) projektmenedzsment (6) publikáció (1) python (9) radoop (12) random forest (1) rapid-i (2) rapidanalytics (7) rapidminer (40) RapidMiner (2) rcomm (7) refine (1) Rexer Analytics (1) rsctc (1) R nyelv (7) saas (1) sap (1) SAS (20) sas enterprise miner (2) sas enterpris guide (1) sas entprise miner (1) sas fórum (1) sas forum (3) siker (3) simptech (1) sixtep (2) smarthabits (1) spike sorting (1) sportanalitika (1) spss (13) SPSS (3) spss clementine (3) spss hungary (5) spss modeler (6) ssd (1) starschema (2) startup (9) statisztika (1) survey (1) svm (1) szabad szoftver (1) szakmai (1) szavazó eljárások (2) szélenergia (1) szélerőmű (1) szervezetfejlesztés (2) szociális hálók (1) szoftver (5) szöveg (1) szövegbányászat (2) sztaki (2) tableau (1) talend (2) támogatás (1) tanulmány (1) tanulság (1) távolság (1) technológia (1) tedx (1) telekommunikáció (2) teradata (2) teszt (1) text mining (1) tmit (6) toborzás (1) tőzsdei előrejelzés (1) tracking (1) trendek (9) tudományos (1) tunedit (1) twitter (17) ügyfél (1) üzleti intelligencia (3) üzleti modell (3) üzleti reggeli (3) választható tárgy (1) validáció (4) válogatás (1) válság (1) változás (1) vélemény (1) véleméy (1) verseny (20) vezetői képzés (1) videó (3) vizualizáció (5) web (4) web2 (2) webanalitika (3) webshop (1) weka (2) wikipedia (2) workshop (1) yahoo (2) Címkefelhő

TWitter a csapat tagjaitól

2011.04.08. 23:11 Gáspár Csaba

Dan Sommer - BI trendek a nagyvilágban

Címkék: trendek előadás beszámoló nemzetközi gartner iqsys iqsymposium

Az IQSymposiumról szóló összefoglalónkban ígértük, hogy több plenáris előadásról is olvashattok majd a blogon. Mondhatnám, hogy azért kezdünk a Gartnertől érkező Dan Sommer előadásával, mert tavaly külön bejegyzésben nem emlékeztünk meg róla, de a valóság ennél sokkal tanulságosabb: az előadás alatt a Twitterre kiírtam, hogy az egyik ábrát nagyon szívesen megszerezném és kiraknám a blogra, majd másnap megkeresett Dan Sommer, hogy szívesen átküldi az egész előadás anyagát. Újra átlapozva a prezentációt pedig nem tudtam megállni ennek a posztnak a megírását.

Nagy örömömre az előadó 40 percet kapott az előadására, így nagyon sok dolog belefért ebbe az időbe. Igazán kedvelem az "Adat az új olaj" hasonlatot, ez a motívum többször is visszatért az előadásban. Mindenkinek javaslom, hogy fusson végig az előadás diáin, a szokásosnál több magyarázó szöveg miatt a 40 dia így magában is élvezhető (Dan Sommer - BI trendek a nagyvilágban (pptx) - Ez verzió valószínűleg nem a ténylegesen bemutatott verzió). 

A következőkben négy, számomra különösen érdekes ábrát szeretnék kiemelni a prezentációból.

1.)  BI-ra való költés intenzitása

Ez, a már említett összehasonlító ábra. Azon gondolkodtam el, hogy miben hasonlítunk BI szempontból inkább Spanyolországhoz, Olaszországhoz, mint mondjuk Ausztriához vagy Dániához. Az én meglátásom, hogy inkább üzleti kultúra kérdése a BI-ra fordított összeg mértéke, és a BI üzleti kultúrában közelebb vagyunk ezen országokhoz. Ez az üzleti szemlélet csak igen lassan változik, de a változás irányában szerintem jelentős szerepe van a tanácsadó cégek, az alkalmazásgyártók, az oktatók, a szakmai közösségek felelős viselkedésének. Az ábra azt is sugallja, hogy jelentős piacbővülést jelenthet a szemléletváltásban történő kisebb változás is.

2.) Szállítók bevételi eloszlása

Az ábrán nekem az tűnik fel, hogy a Microsoft csak a BI platformok között tud felmutatni jelentős erőt, az IBM már a CPM résznél is belehasít a tortába, de mindketten az egyéb kategóriába kerültek az "Analytics and Performance Managemenent" esetében. Ezek szerint az IBM által megvett SPSS ebben a tortában már annyira kicsike, hogy ez az IBM-et nem tudta itt szereplővé tenni. Kár, hogy önállóan az Analyitics adatokat nem látjuk, igazán érdekelt volna legalább a Performance Managementhez való viszonya.

3.) Nyílt forráskódú és SaaS (Software as a Service) tendenciák

 

A válság mindkét témát erősen felpörgette, de nem forgatta ki alapjaiból a BI piacot. Hosszú távon persze veszélyeztetik a korábbi megoldásokat, de ahogy az ezekhez kapcsolódó viszony, az üzleti szemlélet változik, ezek a megoldások is hosszú távon sikerre vannak ítélve. Érdekes, hogy a nyílt forráskódú BI témáját érettebbnek gondolja a Gartner, kíváncsi vagyok hogy a kiábrándulási szakasz milyen hosszú lesz.

4.) A fejlődés irányát kijelölő kulcsszavak

A Gartner hosszú távon négy kulcsfogalmat fogalmaz meg: felhő alapú, közösségi, helyfüggő(kontextusfüggő) megoldások fogalmát már mindannyian értjük, a "minta-alapú stratégia" szót viszont most hallottam először, és hitem szerint valami olyan dolgot próbál leírni, amit még csak a legjobbak is csak sejteni vélnek. Mindenesetre kíváncsi leszek, mennyi idő kell majd ahhoz, hogy ezen fogalomnak is olyan közel konszenzusos jelentése legyen, mint a másik fő irányoknak. Még jó lenne hallani erről a gondolkodásmódról, jó lenne megtudni, hogy valami kristályosodó üzleti paradigmával vagy egy hangzatos kifejezéssel van dolgunk.

Összkép

Az egész előadásra vonatkoztatva többen szomorúan jegyezték meg, hogy közel ugyanazokat a diákat látják, mint tavaly. Én ezt inkább örömtelinek gondolom: a Gartner már akkor jól látott piaci változásokat, és ezek az irányok egy évvel később is megállják a helyüket, jól járt, aki ezen trendre építette fel a stratégiáját. Bár a hazai piac kicsi és elég zárt, de ne legyenek kétségeink afelől, hogy a hazai trendekbe a globális BI piac eseményei, igaz késéssel, de begyűrűznek.

Az összbenyomásom nagyon jó volt az előadással kapcsolatban, nem belelkesültem tőle, hanem azt az élesebb helyzetlátást biztosító tiszta beszéd nyugalmát adta, amit nagyon kevesen tudnak megadni. Külön értéke szerintem az előadónak, hogy nem anyanyelvként beszéli a magyar nyelvet, így sokkal élesebben, tisztábban fogalmazza meg azt, ami a körmönfont apró finomságokkal operáló hazai előadók beszédéből gyakran csak sejteni lehet. Köszönjük.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr772810913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

István Nagy 2011.04.09. 18:58:15

Egyike voltam a "többen szomorúan jegyezték meg, hogy közel ugyanazokat a diákat látják, mint tavaly" embereknek. Úgy gondolom, hogy a trendek helyességének nem feltétlen biztosítéka, hogy ma is ugyanazt gondolom a holnaputánról, mint tegnap... :) Ettől függetlenül Dan előadása érdekes és izgalmas volt.

matroid 2011.04.09. 19:51:32

en az orszag osszehasonlitashoz jegyeznek meg nehany dolgot:
a fenti abra csaloka egy kicsit. ugy tunik, hogy a skandivaok/beneluxok nagyon elol vannak bi temaban, aztan a nagy nyugati orszagok, es legvegul a deli orszagok es keleteuropa.
azrt azt ne felejtsuk el, hogy pl. a magyar gazdasag szerkezete teljesen elter a fenti orszagoketol. a magyarorszagon azok a cegek, ahol komoly BI van - szinte mind multinak a leany cege. teljesen abszurd feltetelezni, hogy egy leanyceg elorebb jarjon "innovacioban", mint az anya ceg. sot neha ugy erzem, kimondottan idegesiti a nemet/osztrak/francia menedzsereket, amikor mi "okosabbak" akarunk lenni naluk. eppen ezert BI/CRM/CPM/STB. koltes itt mindig csak a szukseges szintet fogja elerni.
egyebkent en ugy latom, hogy a magyar menedzserek szivesen koltenenek tobbet innovativ megoldasra - de igazabol nem ez a feladatuk.

Gáspár Csaba 2011.04.09. 21:09:27

@Nagy K. István: Az észrevétel jogos, a megfogalmazásom akár csúsztatásnak is tűnhet. Más oldalról közelítek: nekem nagyon nem lenne valaki hiteles hosszú távú előrejelzéseket adó elemző cégként, ha évente minden megváltozna a véleményében. Persze van olyan, hogy egy év annyira nagyon extrém, hogy mindent át kell írni, de az ilyen éveket azért mi is könnyen felismernénk, az elmúlt év azért nem volt ilyen. Ha így nézzük akkor izgalmas lenne a tavalyi ábrákkal összehasonlítani a maiakat. Ezt meg tudjuk tenni majd jövőre.

Gáspár Csaba 2011.04.09. 21:16:09

@matroid: Tényleg nagy különbség van a hazai piacok és a fejlettebb észak-nyugati cégek között. De akkor miért teljesítenek ennyire lent a déliek? Tudom, hogy az ábrából nem lehet mindent kiolvasni,de engem meglepett hogy inkább vagyunk Olaszországhoz közel, mint Ausztriához.

_Hose_ 2011.04.11. 09:43:23

Én arra vagyok kíváncsi, hogy a szállítós ábrán az Analytics résznél ki vagy mi az a FICO. Én még nem hallottam róla.

István Nagy 2011.04.11. 09:48:22

@_Hose_: elég régóta az iparban lévő cégről van szó (www.fico.com/), az alapítói (Bill Fair és Earl Isaac) írtak először az adatokon alapuló credit scoringról valamikor az ötvenes években, ami az adatbányászat egyik ősfeladata :)

_p_a_u 2011.04.11. 10:26:59

Országok megoszlásához:Elég régen használja a Gartner ezt az ábrázolási formát.Talán sokszor ezért is tűnik úgy, hogy ugyanazokat a diákat látjuk, a különbség sokszor csak akkor tűnik fel, ha egymás mellé tesszük a régit és az újat. Dan 2009-ben pl. egy ugyanilyen ábrát mutatott, de ott más volt az elrendezés. Ott még csak kb. 1 EUR/capita volt a BI költésünk (piacméret 10.5 mEUR), most ahogy nézem ennek kb. a duplája. Tanulságos a változás is, ha érdekel valakit el tudom küldeni a 2009-es ábrát is.
A másik amit tudni kell,hogy ez csak a BI szoftver licensz eladások alapján készült (mint általában az összes szám, amit Dan mutat, ha nem, akkor azt külön odaírja), és nem tartalmazza a BI szolgáltatások piacát.
A harmadik (továbbfűzve @matroid észrevételét) egy kis mögöttes elemzés, amit még régebben (2006) adott ki a Gartner ehhez az ábrához:
A Gartner Group az európai intelligencia-piacon három országcsoportot különböztetett meg az egy lakosra jutó BI kiadások alapján. Az elsőt „vágtázóknak” (Sprinters) nevezték (ide tartozott Svédország, Dánia, Svájc, az Egyesült Királyság, Hollandia, Finnország és Belgium), ahol ez a mutató 6 és 9 USD között mozgott. A második csoportot „követőknek” (Followers) hívták (Franciaország, Norvégia, Németország, Ausztria) 3 és 6 USD közötti értékkel, míg az üzleti intelligenciára lakosonként 3 USD-nél kevesebbet költő harmadik csoport fogja össze a „lemaradókat” (Laggards) (Olaszország, Írország, Spanyolország, Portugália, Görögország, Kelet-Európa).
A Gartner-elemzés szerint a „vágtázó” országok rendelkeznek a legérettebb és legdinamikusabb szoftverpiaccal Európában, náluk a legnagyobb az úgynevezett IT penetráció, vagyis az informatikai eszközök elterjedtsége. E csoport vállalkozásai jellemzően elsőként vezetik be az új technológiákat, így ők jelentik a BI fejlesztések elsődleges piacát Európában. Azt is figyelembe kell venni, hogy náluk a legnagyobb az egy lakosra jutó nagyvállalatok száma, amelyekre inkább jellemző az üzleti intelligencia alkalmazása.
Az európai gazdaság zömét a „követők” adják. Ebben a csoportban a vállalkozások az előbbieknél pragmatikusabbak, kevésbé kockázatvállalók. Szoftvervásárlások tekintetében a „várjuk meg és meglátjuk” megközelítést alkalmazzák, és a kialakult tapasztalatok alapján nagyjából féléves fáziskéséssel követik a „vágtázókat”. A „követők” piacának nagy részét természetesen Franciaország és Németország adja, ahol a nemzeti piacokon helyi vállalkozások dominálnak.
A „lemaradók” esetében a legkisebb az egy főre jutó BI költés. Ezen országok jelentős kis- és középvállalati bázissal rendelkeznek, amelyekre eddig nem volt jellemző az üzleti intelligencia átfogó alkalmazása. Az elemzés szerint - különösen Kelet-Európában - sok vállalkozás még az informatikai infrastruktúra alapjainak lerakásánál tart.

Gáspár Csaba 2011.04.11. 23:53:30

@_p_a_u: Köszönjük ezt a kiegészítést, sokkal világosabb a kép így a kiegészítéseiddel.

Az egész "nagyon-hasonlók-az-ábrák" problémakörhöz nekem az jutott eszembe, hogy jó lenne, ha animálnák ezeket az ábrákat, mondjuk azzal az ügyes megjelenítéssel, amikor az adatpontok az idő múlásával mozognak (a Google vette meg azt a céget, aki csinált egy ilyen toolt, most már része a dolog a GoogleDocs-nak is). Akkor lehetne igazán látni a trendek trendét, és érdemben látni a dolgok változási irányát.

Dansommer 2011.04.26. 12:00:34

Hi, itt jön egy kesett valasz...

Eszt leirom angolul, hogy jobban ki tudjam fejezni. Mindent ertek, csak egy egesz napig tartana leirni, es tele lenne hibaval...

First and foremost, thanks for the interest around the presentation. You in this forum are a dream-audience - you return year after year. You take an active interest and you analyze and comment on the presentation. That is hugely rewarding.

I don't know if your "profile" is a minority or majority of the audience. I have to strike a balance between the new walk-ins, and the super-experts like you here. You here thirst for ever new information. You remember previous presentations. In a usual context you are a minority. At the Gartner BI summit that we do every year, we have 75-80% new audiences every year. They need to hear the core of the same consistent messaging that we talk about year after year, if we still believe that message is relevant and true. But we also need to renew messaging for the people who return. It's a difficult balance to strike. The 3 megatrends are like that (Movement towards stack in IT, movement towards more business buying, movement towards more users). This is not a one or two year trend, but an identified shift over several years. We've said that shift will occurr until 2014, but it could be 5 years or more. Hence, unless something changes, or we identify an even bigger "current" or "megatrend", then my viewpoint is a) we need to communicate this to the "new audience" and b) we need to re-affirm to people that have heard it before that these megatrends are still relevant and valid. So I'm talking about whether it's still like that, continuing to support the hypothesis. That's why it's a similar message in the core, but still with many of the slides reworked or new from last year. Like Csaba says, the idea is that if we bring out a completely new message every year, then that would be inconsistent messaging. I would say half of the slides are updated or the same, and the other half were entirerly new to the audience from the previous year. But since part of this Hungarian audience is so sophisticated, maybe if I have the privilege of returning in the near future, a different spin is needed: "Emerging Trends and Technologies", or something similar.

Finally - just a comment on the country splits. Thanks for the observations here on Hungary. You are very right in observing that it's not always an apples to apples comparison - it's meant to be a fast snapshot proxy that says "BI spend is very different in different parts of Europe". Vendors should target their messaging accordingly. In reality, the picture is of course more complex. We have different country demographics such as % of people in the workforce) and % of large vs. small-cap companies as a proportion of the BI spend. Another factor, which I should have mentioned is the proportion of satellite subsidiaries in Central Europe, which effectively inhibits spend in countries like Hungary for example. I have also attended a bunch of meetings with larger and smaller companies in Budapest and got the impression that local autonomy varies to the extreme. Usually, banks, especially retail banks, have a high level of autonomy. The local Hungarian CIOs have large DW/BI initiatives. In other cases, for example Manufacturing, it's usually much more centralized to what corporate headquarters say. The most extreme was an energy company I met. All of their IT initiatives were strictly dictated from corporate IT in another country. No local initiatives whatsoever were supported. This, of course, is not a best practice. "Better a Pragmatic Portfolio Than an Unworkable Single Vendor Solution" should be the motto...

Köszönöm szepen hogy hozza szolhattam. Udv. Dan