Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

2010.10.30. 09:31 Gáspár Csaba

Mi fért bele az Andego üzleti reggelijébe?

Címkék: konferencia 2010 online kutatás üzleti reggeli közösségi hálózatok andego sixtep

Mint azt az OSBI2010 beszámolóm elején megírtam, a múlt héten volt alkalmam részt venni egy most induló tanácsadó cég, az Andego bemutatkozó üzleti reggelijén. A cég most indul, de aki a hazai BI világban nyitott szemmel jár, biztosan ismeri a két alapítót, Kovács Gyulát és Arató Bencét. Az üzleti reggeli lényegében az ő bemutatkozó előadásaikból állt, és bár háromszor 20-25 perc nem tűnik túl soknak, mégis rengeteg érdemi információt tudtunk meg az előadásokból.

Elsőként a cég ügyvezetőjeként Arató Bence mondta el, mi az a koncepció ami mentén meg kívánnak jelenni a hazai piacon. Azt gondolná az ember, hogy egy tanácsadó cégnél ez a kérdés nem túl bonyolult, "tanácsadni" szeretne, mégis mit lehet erről érdekeset mondani 20 percben. Nem akarom őket túldicsérni, még a végén részrehajlással vádoltok meg, de a koncepciót nagyon kitalálták. Négy pillérre építik fel ugyanis a tevékenységüket:

  • Területspecifikus adatbányászati alkalmazások - Olyan célszoftvereket hoznak létre vagy árusítanak, melyek egy-egy alkalmazási területen oldanak meg tipikusan adatelemzési, adatbányászati feladatokat. A konkrét két jelenlegi alkalmazásukról külön előadást hallottunk (lásd később).
  • Mentoring - Ez a tanácsadás egy ma még kevésbé bejáratott formája. Ekkor a megrendelő saját adatelemző munkatársai mellé egy tapasztalt tanácsadót vesz fel, hogy az segítse tapasztalataival a konkrét projektmunkát. Azt lehet látni, hogy a hazai adatbányászati piacon egyre több cég épít ki saját adatbányászati kompetenciát egy-két elemző kollégára támaszkodva, a mentoring rendszer azt a lehetőséget adja meg, hogy azt a vezetői, elemzői tapasztalatot, ami házon belül nem tud kialakulni, mentoring formájában mégis biztosítani lehet. Ez különösen akkor kritikus, ha egy problémát, egy feladatot a cég először old meg saját erőforrásaira támaszkodva. A mentoring téma nagyon szimpatikus számomra, ezzel a szóval szerintem egyre gyakrabban fogunk találkozni BI környezetben.
  • Oktatás - Az Andego szállítófüggetlen, az adatbányászathoz köthető oktatási vonalat is szeretne létrehozni. Meg is hirdették az első képzésüket: Adatbányászati projektek menedzselése címen. Mindenképpen hiánypótló előadásról van szó, feltett szándékunk hogy a mi csapatunkból is ott legyen valaki.
  • Online kutatások - Tipikusan a BI és az adatbányászat területéhez köthető online kutatásokat szeretnének végezni, ami a hazai helyzet jobb megértése érdekében talán az egész szakma számára hasznos irányvonalnak mondható. Egy kisebb kutatással már a bemutatóra is készültek (erről is lesz még ma szó).

Nagyon tetszett a fenti négyesre épülő koncepció, őszinte kíváncsisággal várom, hogyan fog elsülni a kezdeményezés.

A második előadás lényegében két területspecifikus adatbányászati alkalmazásról szólt. Elsőként a Sixtep kapcsolati háló analízissel foglalkozó célszoftvert mutatták be. A kapcsolati háló alapú megoldásoknak hihetetlen nagy divatja van ma, de kevesen tudják ilyen szemléletesen, valós adatok mentén bizonyítani, hogy a megoldást nemcsak a divat miatt érdemes működtetni. Egy biztosítási csalássorozat historikus történetét nézhettük végig, ahol nyomonkövethettük, hogy a csalók első lépéseit kapcsolati háló alapon sem tudtuk volna lefülelni, de ahogy terebélyesedett az ügy, úgy egyre inkább lett volna lehetőség beavatkozni. A végén megdöbbentő számokkal demonstrálták a módszer erejét (9MFt-ot fizetett ki az adott ügyre a biztosító, amiből a hálóanalízis kapcsán több mint 7MFt-ot vissza lehetett volna tartani). Nagyon meggyőző volt.

A második alkalmazás egy használtautók árazásával foglalkozó alkalmazás volt, ahol az autó paramétereiből kiszámítható annak piaci értéke. Bár az élő demó itt nem jött össze, de a prezentáció érdekes eredményekkel is szolgált, például láthattuk mennyit tesz hozzá az árhoz a különböző autómárkák brendje.

Végül egy néhány nap alatt készült online felmérés eredményeit osztották meg velünk, ahol arra voltak kíváncsiak, mi a véleménye a tanácsadóknak és az üzleti felhasználóknak a területre szabott adatbányászati alkalmazásokról. Várhatóan az online kutatás folytatódni fog, ezért most még nem lőném le a poénokat az eredmények kapcsán, de egy témát azért kiemelnék. Kovács Gyula összeszedte, hogy milyen nevesebb hazai szoftverfejlesztés történt az adatbányászat, az adatelemzés területén Magyarországon, a felmérés azt firtatta, vajon mennyien ismerik ezeket. Egy-két kivételtől eltekintve a megoldások ismertsége nagyon alacsony volt, pedig a téma rendkívül izgalmas.

Ennek kapcsán tűztem ki célul, hogy a következő néhány hónapban meg fogom keresni az ilyen alkalmazások gyártóit, hogy kicsit megismerjem ezeket a koncepciókat, és hogy itt a blogon is beszámoljak nektek ezekről a fejlesztésekről. Az első helyen már voltam is, az Analytics.hu cég AnalyticsBASE megoldásáról biztosan lesz majd poszt.

Ti melyik hazai fejlesztésű szoftveralkalmazásról hallanátok szívesen, vagy szerintetek melyiknek nézzünk utána? Mi lenne ha a kommentek között legalább összeszednénk, hogy milyen megoldások azok, melyeket ebbe a kalapba beleférnek.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr992409236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gáspár Csaba 2010.10.30. 09:36:33

Az megoldások gyűjtése kapcsán engedjétek meg, hogy egy kicsit hazabeszéljek: szerintem a témába vágó megoldásnak lehet mondani a mindroom.hu oldal mögött futó technológiát. Azért hazabeszélés ez, mert a mi tanszékünk, a Távközlési és Médiainformatikai Tanszék munkája is erősen benne van a technológiában.

Prekopcsák Zoltán · http://prekopcsak.hu 2010.10.30. 11:18:34

A Voice Minerről sok konferencián hallottunk már az elmúlt másfél évben, esetleg itt a blogon is lehetne írni róla.

matroid 2010.11.01. 20:14:56

En a hagyomanyos BI szoftverek mellett javaslok magyar CRM szoftverekrol is bemutatot.
pl. Opteamus