Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig naprakészen tudjunk tájékoztatni.
Feliratkozás
Leiratkozás

Címkék

10éves (1) 2007 (1) 2010 (23) 2011 (27) 2012 (13) 2013 (23) 2014 (5) 2015 (6) 2016 (10) 2017 (4) 2018 (4) adaptív (1) adat- és médiainformatika (1) adatárusítás (1) adatbányászat (10) adatbányászati algoritmusok (1) adatbányászati alkalmazások (2) adatbányászati meetup (1) adatbányászati oktatás (1) adatbányászati technológiák (4) adatelemzés (1) adatelemzési platformok (1) adattárház (5) adattárház fórum (6) adattárolás (1) adattisztítás (1) adatvédelem (2) advise (2) aegon (1) aglitás (1) agy (2) ajánló (11) ajánlórendszerek (1) aktivitás felismerés (1) algoritmus (1) alkalmazás (3) állásajánlat (1) amazon ec2 (1) ambiens (1) ami (1) amuse (1) analitika (1) analytics (1) andego (3) apache (1) api (2) Arató Bence (3) artificial intelligence (1) bank (1) Barabási (2) barabási (2) beharangazó (1) beharangozó (18) bejelentés (2) belami (1) best practice (9) beszámoló (15) BI (3) bi (13) Bi (1) bi-trek (1) biconsulting (7) bigdata (25) Big Data (3) big data (7) biopen (1) biztosító (1) BI Akadémia (1) bi consulting (1) bi start (1) blog (6) BME (14) bme (2) bootcamp (1) brainstorming (1) bsp (1) budapest (1) business analytics (1) business analytics szakirány (1) churn (2) ci (1) címkefelhő (2) CIO (1) clementine (1) Clementine Consulting (1) cloud computing (2) cognos (1) credit scoring (1) crisp-dm (1) crm (2) Cruncconf (1) crunch (2) csalásdetektálás (1) DataExpert (1) dataexplorer (1) datapest (1) datascience (2) datasource (1) data engineering (1) data mining (1) data science (7) diplomamunka (1) dmla1o (1) dmlab (12) döntési fák (1) drill (1) e-commerce (1) előadás (22) előrejelzés (1) élő közvetítés (1) Enbrite.ly (1) energetika (1) esemény (2) esettanulmány (3) ethics (1) etikus (1) etl (2) évforduló (3) fejlesztés (2) felmérés (5) felsőoktatás (1) felület (1) felvásárlás (3) film (1) fizetés (1) forecasting (1) forgalomelőrejelzés (2) foursquare (1) fraud detection (1) freebase (1) gartner (2) gazdasagi informatikus (2) gépi tanulás (4) gépi tanuló algoritmus (1) google (8) google analytics (1) graphlab (1) gravity (3) greenplum (1) gyakorlat (1) hadoop (10) hallgatók (2) hálózatelemzés (3) hálózatkutatás (2) hálózatok (3) hazai (2) hiba (4) hírlevél (2) hive (1) honlap (1) HR (1) HVG (1) i5 (1) ibm (6) ibm modeler (1) ibm spss (3) icdm (1) idc (2) idősor (1) idősorok (1) ieee (1) iir (1) impact (1) infobright (1) információbróker (1) innováció (5) innovatívBI (1) innovativ bi (4) inspiráció (1) intelligencia (2) Internet Hungary (1) iqsymposium (19) iqsys (16) iroda (4) jelentkezés (2) jmp (2) job (1) kaggle (2) kampánymenedzsment (1) kapcsolati hálók (1) karrier (1) kdd (3) kdnuggets (2) képzés (4) kérdés (2) kérdőív (1) kerekasztal (1) keresés (1) kereső (1) keresztvalidáció (4) klaszterezés (2) knime (1) kockázati tőke (1) kollaboratív munka (1) kompetencia (1) konferencia (72) könyv (6) környezet (1) közlekedés (1) közösség (2) közösségi hálózatok (4) közvetítés (6) kritika (1) küldetés (1) kürt akadémia (1) kutatás (2) lemorzsolódás (1) licensz (1) live (1) logisztika (1) machine learning (1) magyar telekom (2) mahout (1) mapreduce (1) marketplace (1) média (2) meetup (11) mellékspecializáció (1) mém (3) memóriacentrikus (1) menedzsment (3) metaadat (1) metodika (2) microsoft (1) mobil (5) mobil bi (4) modeler (2) modell (3) morgan stanley (1) motion chart (1) munkaerő (2) mysql (1) mytraffic (4) nemzetközi (5) nemzetközi összehasonlítás (1) netflix prize (1) networking (1) next big thing (1) nips (1) nosql (1) nyílt forráskód (4) nyomkövetés (1) offline áruházak (1) okostelefon (1) oktatás (23) olvasók (1) online áruházak (1) online kutatás (1) open source (19) open source bi (3) operatorfa (1) osbi (12) összehasonlítás (1) ötletek (2) pandas (2) paradoxon (1) pascal (1) pentaho (1) personal data mining (1) phd (2) philips (1) piac (3) pikk (1) pilot (1) PISA-felmérés (1) pmml (1) politika (2) powerpivot (1) prága (1) praktiker (1) prediktív analitika (2) prediktív analitka (1) prediktiv modellezés (5) prediktív modellezés (1) prezi (15) privacy (1) privacy preserving data mining (1) product management (1) projekt (1) projektmenedzsment (6) publikáció (1) python (9) radoop (12) random forest (1) rapid-i (2) rapidanalytics (7) rapidminer (40) RapidMiner (2) rcomm (7) refine (1) Rexer Analytics (1) rsctc (1) R nyelv (7) saas (1) sap (1) SAS (20) sas enterprise miner (2) sas enterpris guide (1) sas entprise miner (1) sas fórum (1) sas forum (3) siker (3) simptech (1) sixtep (2) smarthabits (1) spike sorting (1) sportanalitika (1) spss (13) SPSS (3) spss clementine (3) spss hungary (5) spss modeler (6) ssd (1) starschema (2) startup (9) statisztika (1) survey (1) svm (1) szabad szoftver (1) szakmai (1) szavazó eljárások (2) szélenergia (1) szélerőmű (1) szervezetfejlesztés (2) szociális hálók (1) szoftver (5) szöveg (1) szövegbányászat (2) sztaki (2) tableau (1) talend (2) támogatás (1) tanulmány (1) tanulság (1) távolság (1) technológia (1) tedx (1) telekommunikáció (2) teradata (2) teszt (1) text mining (1) tmit (6) toborzás (1) tőzsdei előrejelzés (1) tracking (1) trendek (9) tudományos (1) tunedit (1) twitter (17) ügyfél (1) üzleti intelligencia (3) üzleti modell (3) üzleti reggeli (3) választható tárgy (1) validáció (4) válogatás (1) válság (1) változás (1) vélemény (1) véleméy (1) verseny (20) vezetői képzés (1) videó (3) vizualizáció (5) web (4) web2 (2) webanalitika (3) webshop (1) weka (2) wikipedia (2) workshop (1) yahoo (2) Címkefelhő

TWitter a csapat tagjaitól

2010.02.16. 17:56 Gáspár Csaba

Ügyfélmegtartás - reggeli - innováció

Címkék: konferencia churn lemorzsolódás közösségi hálózatok dataexplorer

Az ügyfélmegtartás volt a témája a hétfőn reggel az DataExplorer által megrendezett üzleti reggelinek. A találkozó jó példája volt annak, hogyan kell hatékonyan bemutatni a cég innovatív megoldásait úgy, hogy az ügyfeleknek se kelljen egy egész napot távol maradniuk feladataiktól. Három gondolatébresztő témát érintettek:

1. Uplift modellek a churn előrejelzés javítására

Számomra a legizgalmasabb előadás volt, a churn probléma ismételt átgondolásával egy olyan új keretet adott a feladatnak, mely az üzleti probléma irányából úgy tudta átértelmezni az eredeti feladatot, hogy az algoritmikához lényegében hozzá sem kellett nyúlnia. Az uplift modellezés alapötlete röviden annyi, hogy ne csak azt vizsgáljuk, hogy lemorzsolódik-e egy konkrét ügyfél, ha semmilyen szinten nem avatkozunk be, hanem azt is jelezzük előre, hogy elmenne-e, ha megkeresnénk egy lemorzsolódást megakadályozni szándékozó kampánnyal. Ezáltal például azon ügyfelek megkeresését is megspórolhatjuk, akik megkereséstől függetlenül, biztosan szolgáltatót váltanak. (Vicces felvetés, hogy az ilyen ügyfelek adatait cseréljük ki az egyik konkurensünk hasonló ügyfeleire :-)

Az előadás üzleti szempontok szerint volt felépítve, lényegében adatbányászati ismeretek nélkül is tökéletesen kerek és innovatív volt. A téma kulcskérdésére azonban nem mutattak rá: a megoldás csak akkor működik, ha a korábbi megkeresési kampányok törzsadatait is eltároljuk, azaz csak akkor van esélyünk, ha egyénre lebontva tudjuk, milyen hatékonysággal tudtuk korábban megkeresni az egyes ügyfeleket. Az ötlet szemléletessége és gondolkodásmódja azért kiált, hogy idén már a témába vágó tárgyainkon ennek szellemiségében mutassuk be a churn elemzést.

2. Elvándorlás-előrejelzés javítása kapcsolati hálózat adatai alapján

A kapcsolati hálók fogalma nemcsak az adatbányászatban számít divatszónak. Ma már minden nap megjelenik egy-egy BI vonatkozású írás a Facebookról, Twitterről, stb. Szerintem a kapcsolati hálók üzleti felhasználása elsősorban nem ezeken a terepeken érhető el egy hazai cégnek, hanem a saját ügyféltörzséből építhető hálózatok elemzésére érdemes koncentrálni, erre mutatott jó példát Kovács Gyula előadása.

Az újdonság nem is feltétlenül az ötletben keresendő, hanem inkább az általuk létrehozott alkalmazás volt a középpontban. A demó során lényegében itt is üzletileg ismertük meg, hogy milyen előrelépésre számíthatunk ezen adatok felhasználásával . Jó volt az újdonság megfogalmazása is: az ügyfeleket eddig független szigetekként kezelték, egymáshoz való viszonyukat azonban nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Ezt főleg távközlési cégeknél lehet kézzelfoghatóan megfogni (ki kivel kommunikál), de a dolog biztosítási vagy más területen is kimunkálható.

A megoldás lelke természetesen itt is a részletekben rejtőzik: pontosan milyen gráfot, és azon milyen "fertőzési" modellt alkalmazunk. Hasonló dolgokkal már foglalkoztunk korábban is, de a hétfői reggelitől függetlenül több hallgatóval elkezdtük vizsgálni, hogy milyen módon lehet az osztályozási feladatok megoldását a kapcsolatok erejével hatékonyabban megoldani, ezért az előadás csak megerősített, hogy kurrens témával dolgozunk mi is.

3. Score Factory - modellek üzemeltetésének támogatása

A DataExplorer által készített szoftverrel lényegében a modellek életciklusát követhetjük nyomon, létrehozhatjuk, ütemezetten futtathatjuk azokat, elöregedésükről riasztásokat kapunk. A bemutatóban kerek megoldásként megjelenő alkalmazást csak röviden tudtuk megismerni, sok apró, de lényeges témát nem érintettek.

Összbenyomás: Az alig kétórás rendezvényről felvillanyozva úgy jöttem ki, hogy olyat hallottam, ami egyaránt üzletileg relevánsnak és innovatívnak volt mondható. Jól esett ez a reggeli.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr31763879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.