Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

2009.09.26. 11:15 Gáspár Csaba

MyTraffic.hu: Közösség alapú dugófigyelés – nem közösségi alapon

Címkék: mobil közlekedés alkalmazás okostelefon mytraffic

Minden közösségi oldal létrehozója abból indul ki, hogy felhasználói legyártják majd a megfelelő tartalmat, neki csak a platformot kell adnia. Amelyik ilyen web2-es megoldás bejön, ott működik a dolog, de tipikusan nem ez a helyzet. Főleg a kezdeti fázis a legnehezebb, az első felhasználók lényegében még nem tudnak semmit sem fogyasztani. Mióta a web2 már nem újdonság, ismerjük az ehhez kapcsolódó jelenségeket. Egy ügyes lépéssel oldja fel a dilemmát a MyTraffic.hu oldal alatt elérhető közösségi dugó és forgalomfigyelő megoldás.

A MyTraffic oldaláról letölthető okostelefon alkalmazással rögtön láthatjuk, hogy hol vagyunk a városban, és milyen a forgalmi viszony a közeli fontos útvonalakon. Miközben az autóban ülve az alkalmazást böngésszük a dugók elkerülése végett a mi GPS információinkat is gyűjti, és online kapcsolaton keresztül folyamatosan visszajuttatja a MyTraffic szerverének újabb értékes közlekedési információkkal ellátva azt.

Tehát lényegében a MyTraffic alkalmazáson keresztül megosztják egymással a felhasználók az aktuálisan használt útszakasz forgalmi információját. Ezt az elvet követi a kereskedelmi rádiók reggeli műsora is: SMS-ben közlik a hallgatók merre van torlódás, majd a műsorvezető válogat a legfontosabb információk közül. Ez hasonló elven, de sokkal hatékonyabban működik.

Persze érezhető, hogy az alkalmazás még így sem lenne elég kerek: kevés okostelefon fog az adott időszakban az utakon éppen ezt az alkalmazást használni, kevés információért pedig nem is lenne érdemes bekapcsolni megnézni.

MyTraffic megoldása a problémára abszolút nem közösségi alapú, de talán pont ezért hatékony: megegyezett néhány budapesti járműparkkal rendelkező céggel, akik a flottainformációikat folyamatosan megosztják a MyTraffic szervereivel, ezáltal közel ezer járműről érkezik adat akár napi 8-10 órában folyamatosan.

Az eredmény magáért beszél, a főbb útvonalakról rengeteg, naprakész információ érhető el. Az adatok elég pontosak, és egy adott útvonalon belül is differenciált eredményt ad a rendszer. Például a körút hosszabb pirossal rendelkező lámpái jól látszódnak a térképen, hiszen ott a sebesség értéke lecsökken a körút többi részéhez képest. 

Ugyanakkor hiába a nagy fix adatküldő, előfordul, hogy egy-egy útszakaszról nincs éppen információ. Így került képbe az adatbányászat, azt kutatjuk, hogyan tudjuk megbecsülni a korábbi adatok alapján, hogy az éppen nem használt útvonalakon mi a helyzet. Sőt, igazán az lenne izgalmas, ha a fél vagy egy órával előre is tudnánk jelezni a várható közlekedési helyzetet. Az első futtatásokat már elkezdtük egy hasonló adathalmazon, a következő hónapok mondják meg, hogy mit is lehet itt elérni, integrálhatóak-e megoldásai a jelenlegi rendszerbe.

Addig is javaslom mindenkinek, aki teheti  (Java és Windows Mobile környezetre van megoldás) próbálja ki ezt a web(1+2)es alkalmazást.

UPDATE: Agent Portál is írt egy cikket a témában: Hogyan kerüljük el a közlekedési dugókat?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr391408239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása