Adatbányászat Blog

Az Adatbányász Blogon a dmlab szakértőinek írásait olvashatod a big data és data science területéről.

dmlab.hu - Big data és data science tanácsadás
"Ha örülsz, hogy fejedre nőttek az adatok."

Keress minket bátran:
- Nagy-Rácz István +36704595669
- Gáspár Csaba +36208234154
- info@dmlab.hu

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig naprakészen tudjunk tájékoztatni.
Feliratkozás
Leiratkozás

Címkék

2007 (1) 2010 (23) 2011 (27) 2012 (13) 2013 (23) 2014 (5) 2015 (6) 2016 (10) 2017 (1) adaptív (1) adat- és médiainformatika (1) adatárusítás (1) adatbányászat (10) adatbányászati algoritmusok (1) adatbányászati alkalmazások (2) adatbányászati meetup (1) adatbányászati oktatás (1) adatbányászati technológiák (4) adatelemzés (1) adatelemzési platformok (1) adattárház (5) adattárház fórum (6) adattárolás (1) adattisztítás (1) adatvédelem (2) advise (2) aegon (1) aglitás (1) agy (2) ajánló (11) ajánlórendszerek (1) aktivitás felismerés (1) algoritmus (1) alkalmazás (3) állásajánlat (1) amazon ec2 (1) ambiens (1) ami (1) analitika (1) analytics (1) andego (3) apache (1) api (2) Arató Bence (3) bank (1) barabási (2) Barabási (2) beharangazó (1) beharangozó (18) bejelentés (2) belami (1) best practice (9) beszámoló (14) BI (3) Bi (1) bi (13) bi-trek (1) biconsulting (7) bigdata (21) Big Data (2) big data (5) biopen (1) biztosító (1) BI Akadémia (1) bi consulting (1) bi start (1) blog (5) BME (14) bme (1) bootcamp (1) brainstorming (1) bsp (1) budapest (1) business analytics (1) business analytics szakirány (1) churn (2) ci (1) címkefelhő (2) CIO (1) clementine (1) Clementine Consulting (1) cloud computing (2) cognos (1) credit scoring (1) crisp-dm (1) crm (2) csalásdetektálás (1) DataExpert (1) dataexplorer (1) datapest (1) data mining (1) data science (5) diplomamunka (1) dmlab (11) döntési fák (1) drill (1) e-commerce (1) előadás (21) előrejelzés (1) élő közvetítés (1) Enbrite.ly (1) energetika (1) esemény (2) esettanulmány (3) etikus (1) etl (2) évforduló (2) fejlesztés (2) felmérés (5) felsőoktatás (1) felület (1) felvásárlás (2) film (1) fizetés (1) forecasting (1) forgalomelőrejelzés (2) foursquare (1) fraud detection (1) freebase (1) gartner (2) gazdasagi informatikus (2) gépi tanulás (4) google (7) google analytics (1) graphlab (1) gravity (3) greenplum (1) gyakorlat (1) hadoop (10) hallgatók (2) hálózatelemzés (3) hálózatkutatás (2) hálózatok (3) hazai (2) hiba (4) hírlevél (2) hive (1) honlap (1) HR (1) HVG (1) i5 (1) ibm (6) ibm modeler (1) ibm spss (3) icdm (1) idc (2) idősor (1) idősorok (1) ieee (1) iir (1) infobright (1) információbróker (1) innováció (5) innovatívBI (1) innovativ bi (4) inspiráció (1) intelligencia (2) Internet Hungary (1) iqsymposium (19) iqsys (16) iroda (4) jelentkezés (1) jmp (2) kaggle (1) kampánymenedzsment (1) kapcsolati hálók (1) karrier (1) kdd (3) kdnuggets (2) képzés (4) kérdés (1) kérdőív (1) kerekasztal (1) keresés (1) kereső (1) keresztvalidáció (4) klaszterezés (2) knime (1) kockázati tőke (1) kollaboratív munka (1) kompetencia (1) konferencia (70) könyv (6) környezet (1) közlekedés (1) közösség (2) közösségi hálózatok (4) közvetítés (6) kritika (1) küldetés (1) kürt akadémia (1) kutatás (2) lemorzsolódás (1) licensz (1) live (1) logisztika (1) magyar telekom (2) mahout (1) mapreduce (1) marketplace (1) média (2) meetup (11) mellékspecializáció (1) mém (3) memóriacentrikus (1) menedzsment (3) metaadat (1) metodika (1) microsoft (1) mobil (5) mobil bi (4) modeler (2) modell (3) morgan stanley (1) motion chart (1) munkaerő (1) mysql (1) mytraffic (4) nemzetközi (5) nemzetközi összehasonlítás (1) netflix prize (1) networking (1) next big thing (1) nips (1) nosql (1) nyílt forráskód (4) nyomkövetés (1) offline áruházak (1) okostelefon (1) oktatás (22) olvasók (1) online áruházak (1) online kutatás (1) open source (19) open source bi (3) operatorfa (1) osbi (12) összehasonlítás (1) ötletek (2) pandas (2) paradoxon (1) pascal (1) pentaho (1) personal data mining (1) phd (2) philips (1) piac (3) pikk (1) pilot (1) PISA-felmérés (1) pmml (1) politika (2) powerpivot (1) prága (1) praktiker (1) prediktív analitika (2) prediktív analitka (1) prediktív modellezés (1) prediktiv modellezés (5) prezi (15) privacy (1) privacy preserving data mining (1) projekt (1) projektmenedzsment (4) publikáció (1) python (9) radoop (12) random forest (1) rapid-i (2) rapidanalytics (7) rapidminer (40) RapidMiner (2) rcomm (7) refine (1) Rexer Analytics (1) rsctc (1) R nyelv (7) saas (1) sap (1) SAS (20) sas enterprise miner (2) sas enterpris guide (1) sas entprise miner (1) sas fórum (1) sas forum (3) siker (3) simptech (1) sixtep (2) smarthabits (1) spike sorting (1) sportanalitika (1) SPSS (3) spss (13) spss clementine (3) spss hungary (5) spss modeler (6) ssd (1) starschema (2) startup (8) statisztika (1) survey (1) svm (1) szabad szoftver (1) szakmai (1) szavazó eljárások (2) szélenergia (1) szélerőmű (1) szervezetfejlesztés (1) szociális hálók (1) szoftver (5) szöveg (1) szövegbányászat (2) sztaki (2) tableau (1) talend (2) támogatás (1) tanulmány (1) tanulság (1) távolság (1) technológia (1) tedx (1) telekommunikáció (2) teradata (2) teszt (1) text mining (1) tmit (5) toborzás (1) tőzsdei előrejelzés (1) tracking (1) trendek (8) tudományos (1) tunedit (1) twitter (17) ügyfél (1) üzleti intelligencia (3) üzleti modell (3) üzleti reggeli (3) validáció (4) válogatás (1) válság (1) változás (1) vélemény (1) véleméy (1) verseny (19) vezetői képzés (1) videó (3) vizualizáció (5) web (4) web2 (2) webanalitika (3) webshop (1) weka (2) wikipedia (2) workshop (1) yahoo (2) Címkefelhő

TWitter a csapat tagjaitól

2011.10.11. 07:01 Gáspár Csaba

A BI két jelentése

Címkék: google bi ci

Még a nyáron akadtam rá a Figyelő üzleti hírszerzéssel foglalkozó cikkére (nem találtam meg online). A téma különlegessége, hogy a megszólaló szakértők az üzleti hírszerzéssel kapcsolatban gyakran használják a „business intelligence” kifejezést. A BI jelentése körüli kavarodást akkor is érzékeltem, mikor a nyár elején a Magyar Információbrókerek Egyesület konferenciáján olyan szakértők között ültem, akik az üzleti hírszerzés oldaláról jöttek.

Valóban, sajátosan magyar fogalom az „üzleti intelligencia”, hiszen a kifejezés második szava az angolban nem az intelligenciát jelenti. Az USA egyik legnevesebb üzleti analitikával foglalkozó képzéséről visszatérő kollégánk is azzal kezdte a tanszéken futó szemináriumsorozatát, hogy a tengerentúlon a BI nem intelligens. Én azzal magyarázom ezt a hazai szóhasználatot, hogy a modern Magyarországon a hírszerzés területe sokkal inkább a pártállami titkosszolgálatok negatív üzenetét hordozzák, mint a minket informálni próbáló hírhozók fogalmát. 
 
A kérdés azért is fontos, mert hitem szerint hatással van egy-egy ilyen elnevezés arra, hogy mit és hogyan lehet értékesíteni a piacon. Az, hogy intelligens megoldásaink vannak, hogy az egyszerű adatszolgáltatáson túl (máshogy fogalmazva a „hírek begyűjtésén” túl) többletszolgáltatásokat adunk, hogy az adatokat okosan feldolgozzuk, előrejelzéseket, prediktív modelleket készítünk, mind-mind olyan üzenet, melyet ki kívánunk fejezni valahogy azzal a szóval, ami leírja a tevékenységünk. 
 
Ugyanakkor nem szabad nekünk sem elmenni a konkrétan vett üzleti hírszerzés mellett. Ha már a „business intelligence” szó jelentése ennyire beégett a tudatunkba, használhatjuk „competitive intelligence” kifejezést (és a CI rövidítést). A módszert bátran használjuk, hiszen az üzleti hírszerzés jelentős része etikus, nem illegális és igencsak hasznos.
 
Ez utóbbi tulajdonságát néhány éve saját bőrömön kellett megtapasztalnom, mikor egy közepes hazai vállalattal kötöttünk szerződést az egyik szoftvermegoldásuk adatbányászati modulokkal való kiegészítésére. A megrendelés igazán jó szakmai kihívásokat tartalmazott, és igen hosszú távon biztosította volna a DMLab pénzügyi stabilitását. Hamar neki is veselkedtünk és néhány hónap alatt elkészítettük az első modult, de mikor kész lettünk, fizetni már nem tudtak: időközben belekeveredtek valami hazai közbeszerzési balhéba, és az egész cég csődbement.  Úgy jön ide a CI kérdése, hogy a cég körüli gondokról mi semmit sem tudtunk, pedig ugyan nem a vezető újsághírek között, de az ügy fejleményei folyamatosan olvashatók voltak. Ha időben kapcsoltunk volna, talán jóval kevesebbet buktunk volna a projekten. 
 
Ma már a hasonló esetek elkerülése érdekében néhány egyszerű webes szolgáltatással folyamatosan figyeljük az üzleti környezetünket (pl. partnereket, projekteket, számunkra fontos technológiai kulcsszavak hazai weben történő megjelenését). Azóta hasonló szituációba nem keveredtünk, de a Google Alerts  alapokon működő megoldásunk rátalált annál több olyan partnereinkhez, versenytársainkhoz kapcsolódó érdekes hírre, projektre, kezdeményezésre, melyekről más módon – lévén gyakran a web eldugott zugaiban tudósítanak egy-egy hazai vállalatról – nem szereztünk volna tudomást.
 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://adatbanyaszat.blog.hu/api/trackback/id/tr93287697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Arató Bence · http://www.bi.hu 2011.10.11. 08:40:08

Ez bizony egy régi probléma. Emlékszem, hogy a 90-es évek vége felé a HVG hozott le egy cikket az üzleti hírszerzésről üzleti intelligencia cím alatt. Írtam is egy levelet a szerkesztőségnek utána a két különböző jelentésről.

matroid 2011.10.13. 00:02:15

A wikipedian "business intelligence" alatt az uzleti hirszerzes jelentes egyaltalan nem szerepel.

tnsnames.ora · http://liftinstinct.blogspot.com 2011.10.16. 09:35:48

A probléma hasonló, mint a hacker és cracker témában. A hacking tud legális/etikus és fontos lenni, míg a cracking sosem.

tnsnames.ora · http://liftinstinct.blogspot.com 2011.10.16. 09:43:15

Egy másik ötlet a kérdéses homonimára (egymás reciproka)

Business Intelligence versus Intelligent Business (intelligens üzlet/vezetés/).

:o)

Amúgy nehéz száműzni megváltoztatni a közgondolkodást. Mindkét tárgyat fogalmat keveredve használja sok ember a világon, és ez így is marad most már vélhetőleg.

Mindig a legelején kell gondolni arra, hogy a kitalált új dolog egyedi elnevezésű és ütős legyen., de úgy, hogy más ne akarjon "rákéredzkedni" a jövőben sem. (Nemkicsi kihívás)

Gáspár Csaba 2011.10.16. 16:29:29

@matroid: Igen, én is megnéztem ott, ennek ellenére néhol azért felbukkan ez a kifejezés. Például a posztban is említett MIBE (Magyar Információbrókerek Egyesülete) is próbál rendet tenni a témában, én elsőre az adatbányászat kulcsszó kapcsán leveleztem velük. Van egy szótár az oldalukon, ott lehet látni, hogy valamelyest tisztul a kép, ha még nem is tökéletes minden (goo.gl/SQ6I3)

Gáspár Csaba 2011.10.16. 16:31:38

@tnsnames.ora: Szerintem a kulcsszavak tiszta használata lehetetlen, főleg ha az valami olyan buzzword, ami mögé sokan felsorakoznak.

A megfelelő szóhasználat, az egyes fogalmak viszonyának meghatározása mégis sokat segít hosszútávon abban, hogy ténylegesen megértsük egymást. Végülis a poszt is ezen cél miatt került fel a blogra.

tnsnames.ora · http://liftinstinct.blogspot.com 2011.10.16. 16:42:14

@Gáspár-Papanek Csaba:

A (1) homonimák plusz (2) globalizmus nyelvkeveredései plusz (3) a buzzwordök igénytelenségének eredője idevezet, és nehéz lesz ellenében küzdeni.

A dolog "finomsága" meg akkor jelentkezik igazán, ha a (köz)igénytelenség időhiánnyal kombinálva megelégszik vagy egyenesen biztosan tudja hogy jól tudja azt "nagyvonalakban", amit egyébként ily módon rosszul azonosít be.

Gáspár Csaba 2011.10.16. 19:03:46

@tnsnames.ora: Szerintem is igen negatív a kép az ügyben. Mindenki azt mond, amit jól esik. Ezért is fontos szerintem az, hogy (1) olyan szakemberekké váljunk saját területünkön, akik a megfelelő szóhasználattal tudják kifejezni magukat, (2) megtaláljuk azokat a szakembereket, akiknek a kijelentéseiben megbízhatunk.

Természetesen az BI szakmával csak lazábban kapcsolatban levők (pl. a megoldásokat vásárló ügyfelek) nem feltétlenül tudják, hogy kinek a szavára érdemes hallgatni, de bízom benne, hogy abba az irányba haladunk, hogy a szakmai hitelesség egyre nagyobb szerepet kap az egyes döntésekben. Illetve ezért is tartom fontosnak, hogy kialakuljon egy olyan független szakértői réteg, akik megfelelően tudják támogatni a marketing miatt gyakran egymására licitáló szállítók közötti választást.

tnsnames.ora · http://liftinstinct.blogspot.com 2011.10.16. 20:13:26

Egyetértek, kívánom, hogy így legyen!

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu